יוגה בחיפה
איינגאר יוגה
מדיטציה
רייקי
הומאופתיה קלאסית
מערכת שעות ותעריפים
גלריה
מאמרים
תנוחות יוגה
פסי פייג
הכשרת מורים ליוגה
קורס מורים ליוגה
קורס מורים מתמחים
צוות
בלוג
צור קשר

לתיאום שיעור התנסות

050-7259930
רח' לבונה 3, חיפה


נקוע, מתוח, או כואב

למדו איך לזהות ולרפא את התלמידים שלכם מפגיעות ברקמות רכות.

מאת: ג'ולי גוטמסטד

לפני השיעור, אחד מהתלמידים אומר לך שהוא מתח שריר, או קרע שכבה של סיבים בשריר מסובב, או נקע את הקרסול. כמורים, אנחנו צריכים שיהיה לנו ידע על הפגיעות הללו, ועל ההשלכות שלהן בנוגע ליוגה. אנו צריכים להבין איך להדריך את התלמידים שלנו בשיעור, בכך שהם לא יכבידו על הפציעה ויחמירו אותה.

המילים: מתיחה, נקיעה וקריעה, משמשות כדי לתאר פגיעה ברקמות הרכות. אנשי בריאות מסוימים, משתמשים במושגים אלו באופן מאוד ספציפי, לדוגמא: מתיחה מתייחסת לפגיעה בשריר או בגיד, כמו, שריר הירך האחורי (האמסטרינגס). נקע מיוחס לרצועות, כמו נקע בקרסול. למרות זאת, בשימוש הכללי, מונחים אלו באים לידי שימוש פעם כך ופעם כך, לחילופין. הכול מיוחס להתפוררות פנימית של מבנה, בין אם זו מתיחה קלה או קריעה חזקה. בתחילה, בואו נבהיר שכל רקמה רכה הנמצאת במערכת השרירית-שלדית (מערכת הכוללת הכול חוץ מעצמות) יכולה להיפגע. רקמות רכות אלה מחזיקות את העצמות אחת אל השנייה, ובנוסף, מזיזות, מציבות ומייצבות אותן. הרקמות הרכות כוללות: רצועות, אשר מחברות מפרק למפרק, גידים, אשר מחברים שריר לעצם, ושרירים אשר מניעים את העצמות. ובואו לא נשכח רצועה בשם (fascia), רקמת חיבור אשר נמצאת במספר רב של צורות ובכלליות, מחברת את חלקי הגוף אחד אל השני. רקמה זו מתפקדת בשרירים, עצמות, איברים, עצבים, כלי דם, ומבנים נוספים. Fascia הם סיבים קטנטנים אשר קושרים תאי שריר לחבילה ומחזיקים את העור מתחת למבנים, או משטחים חסרי תנועתיות, גדולים וקשיחים כמו Iliotibial band (fascia lata). כל רקמה רכה יכולה להיפגע ע"י סחיבה של מטען מסוים בשל הכוח שלו והמבנה שלו. המטענים האלו יכולים להיות מיושמים ע"י מתיחת יתר, כאשר הכוחות המנסים להפריד את המבנה לחלקים יותר חזקים מהכוח הפנימי של הרצועה, גיד, שריר או fascia. (שרירים למעשה חלשים יותר בזמן מתיחה מכיוון שהשריר נח כאשר הוא מוארך). בנוסף, שרירים יכולים להיפגע עקב פעילויות הדורשות כוח וחוזק, כאשר שריר מתכווץ כדי לייצב, להרים, לדחוף או למשוך יותר מדי מטען. פגיעות ברקמות רכות מתרחשות כאשר אתם שמים מטען כבד ולא רגיל על רקמה רגילה, כמו ניסיון להרים פסנתר, או מתי שאתם שמים משקל רגיל על רקמה בעייתית. "רקמה בעייתית" במקרה הזה היא רקמה שלא מתפקדת עקב חוסר בתרגול, נשיאת משקלים, או התנוונות עקב מחלה, פציעה קודמת או דלות וחסימות במחזור הדם. רקמות מצולקות, בנוסף, מכינות את הקרקע לקריעה מכיוון שיש חוסר בתנועתיות ובגמישות בהשוואה לרקמה רגילה. רקמה זו יכולה להיקרע תחת עומס, במקום להימתח. ברגע שהרקמה מקבלת שוק, נמצאת בטראומה, הסיבים שלה מתחילים להיפרם ולהיפרד אחד מהשני. הקרעים הללו נעים מהיותם קטנטנים, לקצת יותר גדולים, ועד לקריעות חמורות ושלמות של הרקמה. מידת הפגיעה קובעת את אופן הטיפול הנחוץ כדי לתמוך בהבראה של הגוף. אם שריר, רצועה או גיד נקרעים באופן מוחלט ובכך הגוף לא יכול לתפקד, האדם לא יוכל להרים את ידו בעזרת שכבה סיבית של שריר מסובב, או ללכת עם הברך כאשר הרצועה נקרעה. ניתוח יתבקש במקרה כזה כדי להחזיר את קצוות הסיבים המופרדים אחד לכיוון השני ולחבר אותם בזהירות. בדרך כלל, תקופה של שיקום מתמשך מגיעה אחרי הניתוח. אם הפגיעה היא מתונה או בינונית, ללא קריעה גדולה או שלמה, תכנון הטיפול הוא לא חיתוך נקי, דבר הדורש שיפוט של מטפלים, מורים ליוגה, או אנשים שמתעסקים בפגיעות גוף. להלן כמה קווי הנחיה למורים ליוגה, כדי שתלמידים יוכלו לקבל את כל התועלת מהגעה לשיעור מבלי לגרום נזק לפציעה. הצעות אלו צריכות לבוא אחרי השלב האקוטי, מתי שהפציעה עדיין כואבת ודלקתית (אדומה, נפוחה וחמה), דבר היכול לקחת כמה ימים כאשר הפציעה היא מתונה או כמה שבועות עד חודשים כאשר הפציעה יותר חמורה.

הימנעו מפעילויות ומנחים מכאיבים. בזמן שהגוף מנסה לתקן את עצמו ולתפור את הרקמות הפגועות, כאב מצביע על העובדה שתהליך ההחלמה מופרע ותיקונים חדשים בסיבים של הרקמות נקרעים בשנית. במצב הטוב ביותר, זה ייקח לפצע אפילו זמן ארוך יותר להירפא. במצב הגרוע ביותר, הרקמות יכולות להיפגע בצורה יותר חמורה מאשר בהתחלה.

הימנעו מהתנוחה והפעילות אשר גרמה לפציעה. דבר זה יקטין את ההפרעה בתהליך ההחלמה. לדוגמא, אם שרירי הגב התחתון שלכם נמתחו בזמן שהתכופפתם להרים את המכסחת דשא, כפיפות קדימה ביוגה יכולות להחיות אזור זה. אם מתיחה בקרסול התרחשה כאשר החלקתם מהקצה החיצוני של בול עץ, קרקעו את הקצה החיצוני של הרגל האחורית בתנוחות עמידה כמו גיבור 2, דבר המשחזר את תנוחת הפגיעה.

דעו מתי להפסיק לנוע. מתיחה קלה של שריר, כולל קשיחות וכאב מעבודה מאומצת יתר על המידה אשר מתרחשת בפעילות חדשה לא צריכה לגרום לחוסר תנועה. אל תבלו 48 שעות בשכיבה על הספה עם שרירי גב כואבים אחרי הגינון הראשון של האביב. למעשה, תנועות עדינות עוזרות להניע את הדם לעבר רקמות פגועות ומסייעות בתהליך ההחלמה. למרות זאת, כאשר הפציעות הן חמורות כמו נקיעה של הקרסול או הרצועות בברך אשר גורם לנפיחות וכאב, גרמו למקום לא לזוז ע"י קשירה של תחבושת או רצועה, דבר המאפשר לגוף "לתפור" בחזרה את סיבי הרקמה אחד לשני מבלי הפרעות חוזרות ונשנות.

בהדרגתיות בנו מחדש תנועתיות. עודדו את התלמידים שלכם לתרגל תנועות עדינות ומתיחות מאוד רכות של אזור הפגיעה כאשר הכאב שוקע ונרגע. תלוי בחומרה של הפצע, זה לוקח זמן לבנות כוח וגמישות באזור הפגיעה. אם התלמיד שלכם חוזר לפעילות מלאה אחרי שבוע או יותר, סיכוי טוב שרקמות המתפקדות במצב לא טוב יפגעו בשנית.

מהי השורה התחתונה בשביל תלמידי היוגה שלכם? עודדו אותם להקשיב לגופם ולבצע בחירות שיובילו אותם למצב של בריאות ושלמות, ולא לכאבים חוזרים וכרונים. אל תדרבנו אותם לדחוף, או לעבוד דרך הכאב, במיוחד באזור פגוע. לבסוף, כמורים אתם צריכים לדעת שמתיחות אינן תרופות לכל בעיה במערכת השרירית-שלדית. לעיתים, מתיחה יכולה להרע לפציעה מסוימת. לפעמים, תקופה של שלווה ושקט, בכדי לאפשר לגוף לרפא את עצמו, זה בדיוק מה שהרופא המליץ. ג'ולי גוטמסטד היא מורה מוסמכת לאיינגר יוגה ובעלת רישיון כמטפלת פיזית, אשר מנהלת ביה"ס ליוגה ולטיפולים גופניים בפורטלנד, אורגון. היא נהנית לשלב את הידע מהמזרח של היוגה עם הידע הרפואי של המערב בכדי ליצור חכמה ביוגה המתאימה לכולם.
שינוי גודל גופנים
ניגודיות