יוגה בחיפה
איינגאר יוגה
מדיטציה
רייקי
הומאופתיה קלאסית
מערכת שעות ותעריפים
גלריה
מאמרים
תנוחות יוגה
פסי פייג
הכשרת מורים ליוגה
מאסטר קלאס
קורס מורים מתמחים
צוות
בלוג
צור קשר

לתיאום שיעור התנסות

050-7259930
רח' לבונה 3, חיפה


קונדליני שאקטי-הכוח הנשי – פסי פייג

"היא יפה ומעודנת, היא המעוררת את הידע הטהור, היא האושר העילאי, טבעה הוא תודעה טהורה" מי היא ? מי יעיר אותה ? ומתי ? ובכן, אין אנו דנים בדמותה של אשת- על או היפהפיה הנרדמת: "הדמות" שלנו בסיפור היא מהות נשית, אנרגטית.

קונדליני שאקטי היא הכוח הרוחני ,הנשי, הנסתר השוכן בבסיס עמוד השדרה שלנו, גברים ונשים כאחד. לא רק אצלנו בני האדם, אלא בכל היקום. היא האנרגיה של הבריאה והיצירה. היא כוחה של התודעה לדעת את עצמה. מדוע נסתר ? כיון שאין הוא מתגלה לעינינו הפיזיות. אין הוא נגיש לחושים שלנו. כוח זה שוכן בגוף הפראני שלנו, גוף האנרגיה. אין הוא בהישג יד בחיי היומיום שלנו. יתכנו מצבים בהם האנרגיה של קונדליני תישאר רדומה לאורך כל חייו של האדם. לפי תפיסה זו, האדם הוא מיקרוקוסמוס המשקף בצורה נאמנה את המבנה של היקום, המאקרוקוסמוס. מטרת התרגול היוגי, על כל צורותיו, היא לעורר את האנרגיה הקוסמית הנשית בתוכנו ולהביאה לאיחוד עם שיוה, שמייצג את ההכרה הקוסמית הטהורה הממלאת את היקום כולו ובזעיר אנפין נמצאת בסהסררה בכתר הראש. אם כך קונדליני שאקטי מתאחדת עם שיוה בריקוד שנמשך לאורך כל חיינו בתוכנו. באמצעות מדיטציה ותרגול יוגי היא יכולה להתעורר.

בידינו נמצאים כיום כתבים עתיקים המתארים את דרכה המיוחדת של אנרגיה נשית זו. "סט צ'קרה נירופנה" הוא מסמך טאנטרי הכתוב בסנסקריט שם מתוארות הצ'קרות באופן מפורט. המסמך נכתב במאה ה-16 על ידי המאסטר היוגי סואמי פוראננדה ותורגם לשפה האנגלית ע"י סיר ג'והן וודרוף באמצע המאה שעברה.מסמך אחר בשם"גורקשה סמהיטה" המיוחס ליוגי גורקשה שחי במאה התשיעית מתאר בתיאור מפורט את האנטומיה האיזוטרית של האדם ומביא הנחיות להתעוררות הקונדליני בדגש על שינון מנטרות, בעיקר המנטרה אום. בפרק 3 ב"האתא יוגה פרדיפיקה", טכסט יוגי שנכתב על ידי סואטואראמה שחי באמצע המאה ה -14,כתוב כך: "הקונדליני, בצורתה הנסתרת, מפותלת כמו נחש. האחד שיגרום לה לנוע ישיג שחרור"

קונדליני היא ביטוי לפוטנציאל הרוחני הטמון בהווייתו הרוחנית של כל אדם. בכתבים היא מתוארת באופן עדין. "היא יפה ומעודנת, היא המעוררת את הידע הטהור, היא האושר העילאי, טבעה הוא תודעה טהורה." בטכסט שנקרא "מהא נירואנה טנטרה", קונדליני היא הטבע, היא האנרגיה הראשונית (פרקריטי) או צ'יט שאקטי, התודעה הטהורה. התודעה האחת היא בעלת שני קטבים. קוטב סטאטי - שיוה וקוטב דינמי - שאקטי. בטכסט הנקרא "יוגה קונדליני אופנישד" ישנו תיאור ציורי של קונדליני. "הכוח המקודש, קונדליני, זוהר כגבעול של לוטוס רענן כנחש המסובב סביב עצמו היא מחזיקה אז הזנב בפיה ונחה בחצי תרדמה בבסיס הגוף"

כאשר קונדליני שאקטי מוכנה להתעורר, היא עולה עד לכתר הראש כדי להתאחד עם שיוה שהוא התודעה הטהורה והיא, שאקטי, ביטויה של התודעה. קונדליני אינה כוח פיזי וגם אין לה קיום פיזי. קונדליני היא אנרגיה רוחנית אבל מתייחסת כאמור למיקום פיזי. היא שוכנת בבסיס עמוד השדרה.

בתורת הסוד היוגית (השאיויזם הקשמירי) מתוארת ההתעוררות הרוחנית כהתעוררות הקונדליני. לא תמיד מלווה התעוררות הקונדליני בחוויות עוצמתיות. לפעמים תחלוף תקופת זמן עד לתחושת שינוי רוחני. ברגע שהקונדליני מתחילה להתעורר המיינד נפתח לאפשרויות חדשות. בחלק מהכתבים העתיקים מתוארות דרכים להתעוררות הקונדליני, אך ידע זה אינו נכתב בצורה מפורשת והועבר בסודי סודות ממורה לתלמיד.

המעבר של הקונדליני, מרגע ההתעוררות ועד להארה נעשה דרך השושומנה נאדי, היא התעלה הפראנית המרכזית בגופנו ומקבילה לעמוד השדרה. הצ'קרות הינן מרכזים פראניים על השושומנה. הן מתוארות בצורת סמלים ודיאגרמות. הצ'קרות אינן פיזיות. ההיפתחות וההתעוררות של הצ'קרות נעשית בשלבים. כל צ'קרה מתיחסת לאנרגיה פראנית ברמה ותדר ספציפיים. כל צ'קרה היא מתג שסוגר ופותח רמות מסוימות בתודעה. הצ'קרות מסמלות רמות שונות של תודעה מהרמה הבסיסית האינסטינקטיבית למישורים היותר אינטואיטיביים. הצ'קרות הן אבני דרך ומסמלות את הדרך הרוחנית. הן צמתים על הדרך. הן מייצגות את כוחות התודעה השוכנים בתחום היכולת של כל בן אנוש. הן סמלים. הן משקפות את המציאות של המאקרוקוסמוס באדם. הצ'קרות מגדירות את הדרך שאדם חייב לעבור כדי להגשים את מלוא הפוטנציאל שלו. אין אפשרות להסביר את המעבר או את המעוף לרמות תודעה גבוהות במינוחים לוגיים. לכן הקדושים הקדומים והיוגים, אותם אנשים מוארים, ניסחו והגדירו את הדרך למצבי תודעה עליונים בצורת דיאגרמות סמליות שהן תיאור של הצ'קרות. למרות שזה תיאור מוגבל, הדיאגרמות הללו מביאות הרבה יותר מאשר רק מלים. הסמלים עצמם של הצ'קרות, יכולים לאפשר שימוש כמוקדי ריכוז תוך כדי התרגול היוגי. מלים וסמלים רק מייצגים את הקיום של הצ'קרות אך אנו צריכים לחוות את הצ'קרות בעצמנו. הסמלים אינם המציאות של הצ'קרות הם רק מהווים דרך העוזרת להגיע לחוויה האישית שלנו.

להלן תיאור מקוצר ותמציתי של הצ'קרות, המרכזים הפראנים בגוף:

מולהדהרה צ'קרה - ממוקמת בבסיס עמוד השדרה. זהו המרכז בו האדם מתענין כמעט רק לחלוטין בביטחון האישי שלו. המניע העיקרי בחייו מכוון להשגת מזון, מקום לחיות בו וכ'.. זהו המרכז בו האדם נלחם בעולם שנחשב על ידו כעוין.

סודהיסטנה צ'קרה - ממוקמת בשיפולי הבטן. מתקשרת למניע הבסיסי בחיפוש הנאות אישות, הנאות חושים דרך אוכל, מין וכ'...

מניפורה צ'קרה- ממוקמת בטבור. זהו המרכז של האסרטיביות. האדם מנסה לשלוט במצבים וגם באנשים אחרים. האדם מחפש לשלוט בעולם . לצבור רכוש, כבוד כו'...

אנהאטה צ'קרה - ממוקמת במרכז עצם החזה, קרובה ללב. זהו המרכז בו האדם מתחיל לאהוב ולהבין אנשים בגלל מה שהם בלי קשר למגבלות שלהם, מקבל אנשים אחרים בחמלה ואהבה.

וישודהה צ'קרה - ממוקמת בשקע הצואר. המרכז בו האדם מתחיל להבין ולחוות את העולם כמקום של הרמוניה ושלמות.החוויות כולן, טובות או רעות, נתפשות כחלק אינטגרלי משלם.

אגיה צ'קרה - ממוקמת במרכז המצח, בין הגבות. זהו מרכז הצופה, המתבונן.כל המעשים נצפים ממרכז ההוויה של האדם.

סהסררה צ'קרה - "אלף העלים", ממוקמת מעל כתר הראש, מעבר לגוף הפיזי, היעד הסופי.

בחוויה היוגית, לפי הכתבים, "האדם שהבחין באמת הצרופה של גופו יכול להבחין באמת של היקום." הגוף הפיזי והגוף האנרגטי קשורים זה לזה. הכוח הפועל ביקום הוא אותו כוח, אותה אנרגיה הפועלת על גוף האדם. לכל אדם יש גוף פיזי וגוף אתרי. גם בגוף האתרי יש רמות ורבדים. אנו מכירים לפי תורת היוגה , חמישה רבדים (קושות) מהרובד הפיזי עד לגוף האור. גופים אלו גם קשורים לחמשת היסודות: אדמה, מים, אש, אויר ואתר.

המטרה של היוגה היא להעלות את רמת המודעות של האדם כך שבאופן קבוע יתפקד ברמה גבוהה יותר של צ'קרות. כל דרכי היוגה מכוונות להתפתחות והתעוררות הצ'קרות. התעוררות הצ'קרות היא התרוממות והתעוררות הקונדליני. כשהקונדליני נמצאת במצב תרדמה או בצ'קרות התחתונות , מתקיימת דלוזיה, מגבלה וחוסר ידע. כשהיא ישנה, לאדם יש תחושה חזקה של אינדיבידואליות והוא מאד מרוכז בעצמו. במצב זה האדם חי בעולם של שם וצורה ולא מודע לפוטנציאל שלו. כשהקונדליני עולה דרך הצ'קרות בהדרגה נעלם מסך הבורות והאדם חווה מגע ישיר עם המציאות ומתעורר לטבעו האמיתי. כשהיא מתעוררת, גבולות האינדיבידואליות מתחילים להתמוסס וההזדהות האישית מתרחבת להכיל עוד ועוד. בסופו של דבר הקונדליני מתאחדת עם שיוה - תודעה, איתו היא זהה. בצורתה היא שאקטי - כח התופעה. בצורתה חסרת הצורה היא תודעה. כשהקונדליני מתעוררת היא מראה ומשקפת לאדם רמות גבוהות של תודעה. כשהיא עולה דרך הצ'קרות, האדם הופך להיות יותר ויותר מרוכז. תנודות התודעה מתחילות להירגע. המינד הופך להיות כמו אגם רגוע ולא סוער. המודעות בזרימה והמינד הופך להיות כלי לאושר ולא כלי לדיכאון ונמיכות. הצ'קרות מתעוררות כשהזמן נכון והאדם השיג איזון מנטאלי. זהו תהליך עדין ואי אפשר לאלץ אותו להתרחש בכוח.

מטרת היוגה היא לעורר את הפוטנציאל הרוחני שלנו ולאפשר ראיה רחבה ויכולת הבנה לגבי המציאות שלנו עצמנו. הקונדליני שאקטי יכולה להתעורר על ידי תרגול אסאנות, תרגול פראנאיאמה תרגול מדיטציה .באמצעות התרגול מחזק החניך את גופו כך שיוכל לשבת בישיבה דמומה ולעסוק בהתבוננות (מדיטציה) המהלכים המתוארים ביוגה סוטרות של פטנג'אלי, כמו פרטיהרה (התכנסות החושים), דהארנה (ריכוז) ודהיאנה (מדיטציה) הם חיוניים כדי לבנות בסיס איתן ומוצק לחניך היוגה, להיות מסוגל להכיל את מצבי התודעה הגבוהים יותר. פראנאיאמה, תרגול נשימה, ויסות הנשימה, היא חלק מהתרגול ומאפשרת לקונדליני לעבור דרך השושומנה, התעלה הפראנית המרכזית. בכתבי היוגה אנו קוראים על טכניקות שונות המאפשרות ויסות של הנשימה ושליטה בקצב ובעומק השאיפה והנשיפה. כל אלו הם תרגולי יוגה עוצמתיים שאינם יכולים להתבצע ללא הנחיתו של מורה ותחת עינו הפקוחה.

מורה רוחני יכול באמצעות שאקטי פת (כח רוחני) לגרום להתעוררות הקונדליני אצל החניך באמצעות מילה ואפילו רק מבט. בספרות היוגית ובטכסטים יוגיים אנו שומעים על חוויות מסוג זה לא אחת. מכל מקום התעוררות הקונדליני אינה יכולה להתרחש ללא אימון מוקפד ומשמעת תרגול. לעתים אנו שומעים על התעוררות ספונטאנית של הקונדליני, זו קשורה בחוויה קיצונית. אם אין בסיס איתן של תרגול מוקפד, זו יכולה להיות חוויה מאד מטלטלת שלא תהיה לה המשכיות. בסופו של מסע ההתעוררות אנו מגיעים אל הסהסררה. הסהסררה היא צ'קרת אלף העלים. סהסררה היא טוטאליות מעבר לחוויה. הסהסררה נמצאת מעל כתר הראש, היא צ'קרה טרנסנדנטית. כאן שוכנים שיוה ושאקטי. כאן החווה והנחווה הופכים להיות אחד. התודעה והפראנה מתאחדים. זהו מצב של שחרור, של הארה. בבודהיזם מצב זה נקרא נירואנה, אצל היוגים-קאיוליה, טוריה או נירויקלפה סמדהי. עד כמה שמילים יכולות לתאר מצב זה, נוכל רק לומר שזהו אושר עילאי, הרמוניה ושקט בלב. זה מצב האיחוד שהיוגה מדברת עליו. זוהי יוגה.

Print
שינוי גודל גופנים
ניגודיות