מי אתה חושב שאתה
"מי אתה חושב שאתה?"
הבט מעבר לגבולות מחשבותיך ותפיסתך ומצא את החופש להיות עצמך. (מאת סאלי קמפטון )
לורן, מורה ליוגה מלוס אנג'לס, החליקה במהלך שיעור ופצעה את קרסולה. מאחר והיא מתרגלת יוגה מסוג תרגול-דרך-כאב היא לא עצרה אפילו כדי לאמוד את הנזק בטרם המשיכה בשיעור. כשלבסוף פנתה לרופא, גילתה כי נדרשת מנוחה לקרסול לתקופה של לפחות חודש.
מקרה זה עורר בלורן משבר זהות עמוק. מצעירותה היה גופה החזק המקור לחוזקה הנפשי והערכתה העצמית וכשהתבגרה היה זה לה מקור הכנסה. היא עדיין יכולה ללמד, ופציעתה אף תוכל לשמש לה כתמריץ ולהעמיק את הבנתה במערכי שיעוריה הבאים, אך מאחר וה"אני" שלה היה תמיד קשור לגופה הותירה בה הפציעה בלבול עמוק. כמובן, היא אומרת לי בחוסר סבלנות, שהיא יודעת שהיא זה לא הגוף שלה, אך נראה כי גישה זו שלה לא תוכל לרפא אותה מתחושות הספק העצמי והפחד.
לג'ורג' בעיה מסוג אחר. אשתו סיפרה לו כי היא מנהלת מערכת יחסים עם גבר אחר ורוצה שנישואיהם יהפכו נישואים פתוחים. ג'ורג' נתקף הלם, חש נטוש וחסר ביטחון. תחושות אלה הביאו אותו לחשוב כי אינו טוב דיו במערכות יחסים, וכי לא ניתן לאהוב אותו. למעשה הוא מרגיש את אותו הבלבול כפי שלורן חשה. "אני לא יודע מי אני כשהאדם שאני אוהב לא רוצה בי " הוא אומר.
שני אנשים אלה סובלים מפגיעה בתחושת העצמי שלהם. פסיכולוגים היו אומרים כי המכה החיצונית פתחה סדק במבנה הזהות שלהם, ובכך מעלה רגשות שככל הנראה נובעות מהילדות. אך מנקודת ראות של יוגי, תחושות אלא של חוסר חיבור לקרקע / חוסר יציבות הן למעשה הזמנה לכל אחד מהם לבחון ברצינות את השאלה "מי אני חושב שאני?".
תהליך רב שכבתי נדרש כדי לפרק את ה- Avidya, ולכן פריצת דרך אחת אינה מספיקה. מאחר וסוגים שונים של תרגול פותרים צורות שונות של Avidya המסורת ההודית מציאה צורות שונות של יוגה: תרגול אדוק לאלה שסובלים מקשיות הלב, פעולות התנדבותיות, מדיטציה לחסרי המנוחה. החדשות הטובות הן שלא חשוב באיזו רמה של תרגול נבחר דרכים אלה מובילות לשינוי.
בכל פעם שאתה מרחיב את יכולתך להיות מודע, או נשאר נוכח במהלך אירוע מאתגר, אתה משחרר עצמך מחלקים של Avidya. תוכל לעשות כן בתריסר דרכים שונות, לדוגמא ע"י הרחבת המודעות לגבי הקשרים שאתה יוצר והאחריות לסובב אותך תוך שאתה מגלה רגישות לאנרגיות של הטבע (רוח, מים, עצים). תוכל להגדיל את המודעות לקשרים שיש לך עם אחרים ע"י הקשבה ועשיית חסד. תוכל להרחיב את המודעות שלך ע"י שימת לב לנקודות הסמויות שבך או ע"י שימת לב לרגשותיך ולהשפעתן על הגוף.
לשבת עם ה"עצמי":
מדיטציות אשר מכוונות אותך להוויה טהורה יסייעו בהסרת האדישות העמוקה אשר באופן טבעי מגדירה את ה"עצמי" עם הגוף, האישיות והמושגים. ברמה היומיומית אתה מוחק שכבות של Avidya בכל פעם שאתה מסובב את המודעות כלפי פנים ומהרהר על המשמעות העדינה של תחושה או תגובה גופנית.
סוגים אלה של התערבות אינן רק המפתח לתרגול רוחני. אלה הן טכניקות לעזרה עצמית. כשג'ורג' שואל עצמו "האם בחירתה של אשתי לנהל קשר פתוח אכן פוגעת בתחושת העצמי שלי?" יש לו ההזדמנות להבין כי בחירתה אינה קשורה למי שהוא. זה ירגיע את החרדה שלו ויעניק לו תנופה להתקדם קדימה. תוך שימת לב היכן בגופו יושבים העצבות והבלבול, הוא מרגיש את דרכו לקראת תחושות חדשות סביב עצבותו, תחושות אשר יובילו אותו לחפש אחר שורשי רגשותיו שחבויים מעבר לפחד ולבלבול. הוא עשוי לגלות כי קיימת בו אמונה חבויה בנוגע לעצמו וכי תחושותיו ילדיות ואינן קשורות לסיטואציה הנוכחית. עם תחושת העצבות הוא יכול לתרגל, אולי ע"י נשיפתן החוצה, או ע"י התרכזות במחשבה שתחליף את תחושת הכאב, ובכך להיווכח כי תרגול משנה את מצב הרוח. בדרך זו של חקירת העצמי הוא מתחזק ומתבהרת לו ההחלטה כיצד עליו להתמודד עם בחירתה של אשתו לנהל מערכת יחסית פתוחה.
ה-Avidya היא הרגל עמוק של התודעה, אך זהו הרגל שניתן להזניח בעזרת כוונה, תרגול והרבה עזרה מהיקום. כל דקה שבה אנו תוהים בנוגע להשערותינו לגבי המציאות יש בה פוטנציאל להרים את מעטה. הסוטרה של פטאנג'אלי לגבי Avidya אינה רק תיאור בעיית הבורות, זהו גם המפתח לפתרון הבעיה. כשאתה נמשך אחורה ובוחן את הדברים אשר חשבת אותם לקבועים אתה מתחיל להכיר בזרמים המופלאים שיוצרים את חייך. כשאתה שואל "מהו הכח האמיתי של האושר?" אתה מרחיב את המיקוד שלך אל מעבר לחסם החיצוני עד שמגיעים לתחושת האושר עצמו. וכשאתה מבקש להבין את ההבדל בין העצמי הכוזב לבין זה הנכון, זה הזמן שהמעטה יוסר מעינייך ותראה כי אתה לא רק מי שאתה חושב את עצמך אלא משהו בהיר הרבה יותר, גדול הרבה יותר וחופשי.
(סאלי קמפטון היא מורה למדיטציה ולפילוסופיה של היוגה. מוכרת ברמה בינלאומית וכותבת הספר : " Meditation for the Love of It").
* ahamkara -.בסנסקריט Aham- - משמעו אני, kara – משמעו עשייה / פעולה. בתרגום חופשי הדימוי העצמי של האדם, זהותו העצמית.